El procès de familiarització, més que un simple procès d’adaptació

Quan arriba el moment de començar l’Escola Bressol, les famílies sovint es veuen aclaparades per un mar de dubtes, preguntes i neguits sobre com fer front a aquest canvi que esdevindrà. A l’Escola Bressol municipal Els Picarols de Manlleu sempre hem volgut oferir tant a les famílies com a les seves filles i fills un clima acollidor que els faciliti que se sentin segures en aquest nou espai. Pensem que ho han de viure de forma positiva i que tot aquest procés no és una adaptació, sinó que ho concebem com un Procés de familiarització. Aquest terme va més enllà: l’adaptació implica canviar ja que percebem la nostra escola com una llar pels infants i les seves famílies.

Per l’equip educatiu de l’escola, la família és vital perquè el procés de familiarització esdevingui positiu. És el principal i més important nexe que tenim amb l’infant, per tal d’establir un vincle necessari per respondre a les seves necessitats. Per aquest motiu, volem que la família es trobi en harmonia dins del nou espai, que se senti segura, a més de respectada i escoltada per part de totes les que formem part de l’equip. Una evidència que hem anat observant al llarg d’aquests anys és que quan les famílies es troben a gust, els infants noten aquest benestar i poden viure de forma més positiva aquest procés.

Procès de familiaritzacióL’eix indispensable per a que el procés de familiarització esdevingui positiu és la comunicació. Oferim espais i moments a les famílies per poder parlar i a la vegada compartir les seves angoixes i emocions. Les escoltem i emfatitzem per poder acompanyar-les i d’aquesta manera construir un clima de confiança i seguretat, el qual permetrà que qui en surti enfortit sigui l’infant.

I, quant temps triga un infant en assolir el procés de familiarització? Freqüentment les famílies es fan aquesta pregunta, ja que hi ha molts factors que hi influeixen, un d’ells és el fet que tant les mares, els pares com els tutors/es treballen i gaudeixen d’un temps limitat per poder fer l’acompanyament en el procés de familiarització. Cal dir que cada infant i cada família tenen la seva singularitat, i per això no és pot establir un temps determinat. Aquest procés s’anirà ajustant a cada infant a mesura que vagi enfortint la seva seguretat i consolidant a la vegada el vincle envers les educadores que en tenim cura.

Des de l’escola fomentem un treball pensat i orientat a donar resposta a les particularitats de cada infant, així com també a la singularitat de cada família, ja que quan un infant se sent segur s’obre a l’aprenentatge. Per tant, potencia la seva curiositat, cosa que afavoreix positivament en el seu desenvolupament emocional, cognitiu, afectiu i social.